Ahad, Disember 28, 2008

Kelebihan Membaca dan Menghafal al-Quran


Rasulullah s.a.w bersabda, " sesungguhnya Allah s.w.t m'punyai keluarga di kalangan manusia." Lalu para sahabat bertanya, "siapakah mereka ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab, " Para ahli al-Quran. Merekalah keluarga Allah dan pilihan-pilihannya."
( HR Ahmad )


"Bacalah al-Quran krn Allah swt tidak mengazabkan hati yg menyimpan al-Quran. Dan sesungguhnya al-Quran ini adalah jemputan Allah. Siapa yg mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan sesiapa yang cinta akan al-Quran maka bergembiralah."
( HR Ad-Darimy )


" Sebaik-baik kamu adalah yg mempelajari al-Quran dan mengajarkannya."
( HR Bukhari dan Muslim )


" Tiada hasad kecuali pada dua perkara iaitu org yg Allah berikan kpdanya al-Quran maka dia membacanya siang dan malam. Dan org yg Allah berikan kpdanya harta maka dia menafkahkannya siang dan malam."
( HR Bukhari dan Muslim )


" Mereka yg membaca al-Quran dan dia mahir didalamnya maka dia bersama para malaikat pencatit yg mulia. Mereka yg membaca al-Quran sedangkan dia tidak lancar bacaanya dan payah baginya untuk membaca maka untuknya dua pahala."
( HR Bukhari dan Muslim )



Rasulullah bersabda," Bacalah al-Quran, sesunggunya ia akan menjadi pemberi syafaat pada hari kiamat bg para pembacanya( penghafalnya.)"

( HR Muslim )



" Sesiapa membaca sehuruf dr al-Quran maka untuknya satu kebajikan digandakan sepuluh kali. Aku tidak berkata Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif adalah huruf, Lam adalah huruf dan Min adalah huruf ."

( HR Tarmidzi )



source: dara.com_jan 09_bil79ms73

2 ulasan:

  1. Ello! Follow blog sy. Then, sy follow blog awk. he3.

    BalasPadam
  2. salam saya minta izin copy paste artikel ni

    BalasPadam