Ahad, Disember 28, 2008

Kelebihan Membaca dan Menghafal al-Quran


Rasulullah s.a.w bersabda, " sesungguhnya Allah s.w.t m'punyai keluarga di kalangan manusia." Lalu para sahabat bertanya, "siapakah mereka ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab, " Para ahli al-Quran. Merekalah keluarga Allah dan pilihan-pilihannya."
( HR Ahmad )


"Bacalah al-Quran krn Allah swt tidak mengazabkan hati yg menyimpan al-Quran. Dan sesungguhnya al-Quran ini adalah jemputan Allah. Siapa yg mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan sesiapa yang cinta akan al-Quran maka bergembiralah."
( HR Ad-Darimy )


" Sebaik-baik kamu adalah yg mempelajari al-Quran dan mengajarkannya."
( HR Bukhari dan Muslim )


" Tiada hasad kecuali pada dua perkara iaitu org yg Allah berikan kpdanya al-Quran maka dia membacanya siang dan malam. Dan org yg Allah berikan kpdanya harta maka dia menafkahkannya siang dan malam."
( HR Bukhari dan Muslim )


" Mereka yg membaca al-Quran dan dia mahir didalamnya maka dia bersama para malaikat pencatit yg mulia. Mereka yg membaca al-Quran sedangkan dia tidak lancar bacaanya dan payah baginya untuk membaca maka untuknya dua pahala."
( HR Bukhari dan Muslim )



Rasulullah bersabda," Bacalah al-Quran, sesunggunya ia akan menjadi pemberi syafaat pada hari kiamat bg para pembacanya( penghafalnya.)"

( HR Muslim )



" Sesiapa membaca sehuruf dr al-Quran maka untuknya satu kebajikan digandakan sepuluh kali. Aku tidak berkata Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif adalah huruf, Lam adalah huruf dan Min adalah huruf ."

( HR Tarmidzi )



source: dara.com_jan 09_bil79ms73

Jumaat, Disember 19, 2008

Hutan Lipur Jeram Linang


Awal-awal pagi lagi adik bongsu ku dah bising2 kata nak p berenang..entah dpt mimpi pe la malam td..tp ok jga..aku pun dah lama tak pi picnic ni..so kitong pun bercadang la p bkfst kat Jeram Linang..so, tapau le bkfst..yela, awal2 mcm ni mane la ade gerai mkn buka lg kt sana..seawal jam 8.00 pg ktong dah sampai kt sana..p.cik gate pun terkejut haha org 1st!!!..tmpat tu tgh di renovate rupenye..tp still ok lg la..dlu sllu abah aku bw ktong dtng sini..aku pn ske dtng sni..wlpn bkn untk brenang tp aku dtng nk tgk pokok2 kt cni..( nature lover la katekan huhu..)after bkfst and lepas gian adik aku berenang ( aku jd pemerhati je..coz tak reti berenang, plus sjuk sgt le air dia hehe) dalam jam 10pg kitrg pun balik le..kt below ni de ckit pic yg smpt aku ambik kt sana and ckit info pasal Jeram Linang ni.


cristal water..


tingginya...nice tree




from da top






.. nature..i like it..





.. BIG ant..





nature art




adik tunjuk terre haha...




adik n abg jim..




jernih tak???




eleh..suke la adik tu dpt pi..


Hutan Lipur Jeram Linang
Hutan Lipur Jeram Linang ni terdiri jenis Hutan Dipterokarp Bukit dan Pamah..terdapat pelbagai flora dan fauna yg masih terpelihara disini..di bawah kelolaan Jabatan Perhutanan Kelantan under Jajahan Kelantan Timur.
Lokasi n Kesampaian
Terletak 22 km dari Bandar Machang melalui Jalanraya Machang ke Kota Bahru, 65 km dari Kota Bharu
N05° 44.52' E102° 22.54'
Aktiviti
- mandi manda
- berkelah
- berkhemah
- jungle trekking
-bersiar-siar( kenal pokok2 haha..)
Fasiliti
- Pondok rehat
- surau
- tandas
-tapak perkhemahan
- gerai

Ahad, Disember 14, 2008

The Meaning Of Rose Colours





RED roses show love, passion and respect. Red roses of any color say "I love you"; deep red roses imply unconscious beauty.


PINK roses communicate happiness, appreciation, admiration, friendship, sympathy.


LIGHT PINK roses denote grace, joy, gentility and admiration.


DARK PINK roses are to signify thankfulness.


LAVENDER symbolizes love at first sight and enchantment.


WHITE roses signify spiritual love and purity; but of the soul; bridal white means happy love. White roses can also signify secrecy reverence humility, innocence, or charm.


YELLOW shows "I care"; friendship, joy, gladness or freedom.


CORAL roses imply desire.


PEACH roses indicate modesty.


ORANGE roses display a feeling of enthusiasm, desire and fascination.


WHITE and RED roses mixed together signify unity.


RED and YELLOW roses together say "Congratulations!"


YELLOW and ORANGE roses in combination imply passionate thoughts.

Sabtu, Disember 13, 2008

Kuetiaw Tom Yam

aku suke mkn kuetiaw..pastu aku ske gak mkn tom yam..so..aku ske le mkn kuetiaw tom yam hehe..so, nk share le ckit resipi ni dgn kekawan..

Bahan-bahan:
100 gm isi ayam
50 gm daging
4 ekor sotong
6 ekor udang sederhana besar
5 ulas bawang merah-kisar halus
4 ulas bawang putih- kisar halus
3 helai daun limau purut
Satu sudu air perahan limau nipis
Sedikit bunga kobis
Sedikit Sawi
3 biji tomato - di belah 4
500 ml air masak
Dua batang serai - dititik
4 biji cili padi
1 pek pes tom yam
1 bungkus kuetiaw - siram dan toskan
sedikit gula
sedikit garam
minyak untuk menumis


Cara-caranya:
1. Panaskan minyak, tumis bawang putih dan merah hingga naik bau.
2. Masukkan hirisan daging dan ayam, apabila agak masak masukkan udang dan sotong.
3. Masukkan pes tom yam dan serai yang dititik, apabila agak masak masukan air.
4. Apabila mendidih masukan bunga kobis, sawi, tomato,sedikit garam,gula dan daun limau purut.
5. Akhir sekali masukkan kuetiaw.
6. Hidangkan semasa masih panas.

Makaroni Bakar

Aku tak le suke sgt mkn makaroni bakar coz prefer makaroni goreng then makaroni bakar..tapi adik2 aku ske sgt mkn makaroni bakar.. below de resipinye..my own resipi ni..try le hehe..





Bahan- Bahan:-

Bahan A
1 paket makaroni - direbus selama 5-10 minit dicmpukan sdikit minyak dan garam kemudian ditoskan.

Bahan B
500 gm Daging diblender
4 ulas bawang putih - dikisar halus
1 sudu teh jintan putih - dikisar halus
1 sudu teh jintan manis - dikisar halus
2 kiub sup perencah ayam
sedikit lada hitam
( Daging yang telah diblender dicampurkan dengan jintan putih, jintan manis, bawang putih dan lada hitam.)

Bahan C
3 biji bawang besar - dipotong dadu
sos tomato
sos cili
sedikit gula
sedikit garam
sedikit minyak untuk menumis
daun bawang dan daun sup
bawang goreng
3 biji telur
sedikit air

Bahan D
3 biji telur
sos cili
sos tomato
daun bawang dan daun sup
bawang goreng


Cara-caranya:
1. Panaskan minyak, kemudian tumiskan bawang besar.
2. Masukkan bahan B, kacau sampai sebati, kemudian masukan sedikit air dan biarkan ia mendidih( kacau sekali-sekala).
3. Apabila hampir kering masukan sos cili, sos tomato, gula,garam dan bawang goreng. Kacau dan biarkan sebati.
4. Perlahankan api, masukan makaroni, daun bawang dan daun sup kacau hingga kering.
5. Padamkan api kemudian masukan 3 biji telur. kacau makaroni bersama telur sehingga rata( Jangan biarkan telur masak di dalam kuali, ia mesti kelihatan basah atau berair.)
6. Bahagikan kepada 3 bahagian, masukan bahagian pertama kedalam acuan pembakar, kemudian curahan sebiji telur yang telah dipukul, sapukan sos tomato dan sos cili.
7. Kemudian masukan bahagian ke 2 keatas bahagian pertama tadi dan diulangi kaedah 6 sehingga habis.
8. Masukan acauan untuk dibakar selama 45 minit pada suhu 140 darjah celcius.
9. Apabila masak sapukan sos diatasnya dan taburkan daun bawang dan sup serta bawang goreng.
10. Potong kecik2..n sedia untuk dimkan..yummy....






Khamis, Disember 11, 2008

Monteki Highland, Kundasang, Sabah

Guess.. Tangan yg besar or Kobis yg kecil???haha..




Memandangan cantik Gunung Kinabalu



Bunga Dendelion..aku tidak mahu jd sprti dendelion...




salah satu tanaman di ladang ni





redah sungai..



sejuk airnye..







tanaman kobis..sehijau mata memandang..







tarikan..





Rubus idaeus Red rasberry yg byk tmbuh meliar di sini









sumber air untuk tnaman di sini

Cantik kan view pic2 kat ats..msti ramai yang pernah dengar nama Kundansang..one of the famous tourism destinations in Sabah..bcoz kat kundasang la terletaknya gunung yang tertinggi di asia tengara iaitu Gunung Kinabalu...aku bkn nk ckp pasal kundasang..tp nk ckp pasal 1 dataran tinggi kt sana yang aku rasa berpotensi untuk dijadikan destinasi pelancongan baru..kira mcm melengkapkan litar pelancongan kt kundasang la ni..


Tempat yg aku maksudkan adalah Dataran Tinggi Monteki..pic2 kat atas tu aku ambil kt sana la tu....sbnarnye ni la lokasi kajian aku untuk final year tesis untuk degree aku hehe..kira mcm nk promosi le ni..aku bt kajian pasal potensi pelancongan di kawasan ni le...dataran tinggi monteki ni kira-kira 15 minit perjalanan dengan kenderaan dari pekan kundasang...sbnrnye..tmpat ni adalah sebuah ladang kobis, tanaman utamanya la...tmpat ni mmg cantik...terutamanyanye dia py view..if korang pi waktu pagi..mmg jelas le dpt tgk gunung kinabalu..masyaAllah..cantik..mmg tek blh nk digambarkan dgn kata keindahan ciptaan Ilahi ni..


kat bawah ni de aku ltak ckit info ringkas hasil kajian aku..if nak tesis penuh..blh minta dgn aku hehe..


Nama dan status tapak kajian
-Blok E dan F, Dataran Tinggi Monteki.
-Hak milik persendirian Keluarga Malandi.
-Di buka pada tahun 1985.

Kedudukan dari segi geografi
-Kawasan kajian terletak pada garis lintang 06° 01.374’ U dan 116° 36.789’ T.
-1649 m dari paras laut.
-7 km dari Pekan Kundasang.

Keluasan kawasan
-40 Hektar

Kemudahan laluan keluar masuk
-Jalan berturap dan bergravel.
-Boleh mendapatkan khidmat teksi sapu dari Pekan Kudasang.

Pergerakan dalaman
-Terdapat jalan tanah merah, laluan pejalan kaki dan denai.
-Boleh di lalui oleh kenderaan pacuan 4 roda, lori kecil, dan pejalanan kaki.

Huraian ringkas secara
-Topografi - berbukit dan tidak rata, keadaan bercerun dengan purata kecerunan 5% ke 70%.
-Hidrologi – terdapat sebatang sungai, yang menjadi sumber air bagi kawasan tersebut.
-Flora - ditumbuhi tumbuhan yang tumbuh di altitud rendah


Corak iklim
- Suhu Paling tinggi 25.7°C, manakala terendah 22.6°C. Namun suhu pada waktu malam pernah mencapai 10°C.
-Segar, nyaman dan lembap.


Kekuatan
-Pemandangan yang cantik berlatar belakangkan Gunung Kinabalu.
-Suhu yang nyaman dan segar.
-Tumbuhan yang tumbuh di kawsan suhu rendah.
-Sungai yang jernih.

Kelemahan
-Kemudahan fasiliti masih terhad.
-Jalan masuk ke kawasan kajian agak sukar


Selasa, Disember 02, 2008

Tasik Pergau, Gunung Basor, Jeli

video

click to view video perjalanan ke Taman Santuari, Tasik Pergau








































Hari tu..time bt LI kt Jabatan Perhutanan Kelantan..kitorg 4 org ( kak ita, kinah, nurul & me ) disuruh bt mini reseacrh paper untuk diorng...so, sbb aku ni major in Nature Park and Recreation..so.. pihak Jabatan pun suruh le aku bt reseacrh paper pasal potensi Hutan Simpan Gunung Basor sebagai 1 litar ekopelancongan baru kt Kelantan..huhu..nasib bek coz aku py 1st degree tesis py tajuk pun lebih kurang gak..cuma tmpat je yg lain..so.. dengan bantuan pegawai-pegawai kt jabatan tu ktorng pun p le...pada aku le..tmpat tu mmg cantik..sumber alam semulajadi tmpat ni still lg terjaga..mybe kne ada penmbah-baikan fasiliti ckit untuk tarik pengujung lbih ramai datang sini...tapi perlu la sentiasa dipantau..yela kita kan nak bt ekopelancongan...so, ekologi kawasan tersebut harus lah diutamankn..jangan sampai suatu hari nnt anak cucu kita salahkn kita coz..nak tgk ayam yg idup pun kne p zoo huhu...yg diorng tau mkn ayam kfc jek..emm..let us think about it k..

ok..ni sedikit maklumat yg blh disharekan..

HUTAN SIMPAN GUNUNG BASOR
Hutan Simpan Gunung Basor yang terletak di Kelantan berkeluasan 40,613 hektar. HSGB terletak dalam kawasan hutan yang sangat kompleks kerana bersempadan dengan Taman Negeri Gunung Stong Kelantan, Hutan Simpan Belum Perak dan Hala Bala Park Thailand. Sebagai hutan simpan kekal Gunung Basor, sememangnya ia masih lagi terjaga keindahan semulajadinya.

Gunung Basor mempunyai hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, hutan Montane, dan Hutan Ericaceous atau hutan gunung. Terdapat banyak flora di gunung ini yang mempunyai nilai perubatan.Keadaan persekitaran Gunung Basor pada awalnya menyusuri sungai hingga ke Kem Maideen. Dari Intake melalui Dam yang menyalurkan air ke Tasik Banding. Kedudukan kem ini terletak diantara dua sungai yang indah serta dipenuhi ikan. Sungai yang disertakan air terjun yang rendah,menyebabkan persekitarannya cantik dan mengindahkan lagi keadaannya. Hutan ini diuruskan oleh Pejabat Hutan Jajahan Kelantan Barat dan ianya dikelaskan sebagai Hutan Simpan Kekal.


EMPANGAN PERGAU
Empangan hidroelektrik Pergau dibina di kawasan seluas 400 hektar dan mempunyai tanah tambun setinggi 74 meter dengan pembinaan terowong sejauh 24 kilometer. Empangan Pergau mula dibina pada tahun 1994 dan disiapkan pada tahun 2000. Empangan ini memulakan operasi pada tahun 2003 dan dirasmikan pada 2003. Selain itu, empangan ini mempunyai stesen janakuasa ataupun stesen kuasa yang tersendiri. Stesen kuasa ini adalah stesen hidroelektrik, yang mempunyai 4 buah turbin dengan keupayaan 150 MW sebuah yang mana kesemuanya berjumlah 600 MW. Dengan keupayaannya menjana kuasa sehingga 600 MW, secara tidak langsung ianya merupakan empangan hidro terbesar di Malaysia. Stesen ini dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad. Ianya dikawal melalui sistem kawalan jarak jauh di Stesen Janakuasa Elektrik Bersia, Perak mampu menakung sebanyak 62.5 juta meter padu air.


TAMAN SANTUARI
Taman Santuari Tasik Pergau, berkeluasan 54km persegi, semestinya menjanjikan pengalaman percutian yang tidak mungkin dilupakan, projek ini dikelolakan oleh Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR). Terdapat beberapa pakej percutian dan perkhemahan yang ditawarkan oleh pihak pengurusan. Tasik sedalam 50 hingga 60 kaki ini semestinya menjadi syurga bagi kaki pancing. Untuk menginap pihak KESEDAR yang diberi hak membangunkan tasik itu menyediakan calet di sebuah pulau di tasik tersebut. Dengan hanya RM70 termasuk kos tambang bot, anda sudah mampu bermalam di tasik tersebut dan resort berkenaan turut menyediakan tempat mengadakan kursus atau seminar yang boleh memuatkan kira-kira 100 orang pada satu masa. Selain enam buah calet rakit yang dinamakan mengikut nama spesis ikan, resort berkenaan juga menyediakan bilik mandi, dewan makan, asrama, khemah dan surau.









4 Ciri Wanita Bakal Menghuni Neraka

Berikut adalah 4 ciri wanita yang bakal menghuni neraka sebagaimana yang diberikan oleh Rasulullah:
  • Wanita yang memaksa suaminya memberikan apa yang tidak mampu disediakan oleh suaminya.
  • Wanita yang kotor dan keji mulutnya terhadap suaminya. Jika suaminya tiada di rumah, dia tidak menjaga kehormatan dirinya. Jika suaminya pulang, dia memaki dan memarahi suaminya.
  • Wanita yang tidak mempunyai tujuan hidup kecuali makan, minum, dan tidur. Dia tidak senang untuk berbakti kepada Allah, Rasul dan suaminya.
  • Wanita yang membuka auratnya kepada lelaki lain dan keluar rumah dengan menampakkan perhiasaanya serta kecantikan dirinya.

4 Ciri Wanita Bakal Menghuni Syurga

Berikut adalah 4 ciri wanita yang bakal menghuni syurga sebagaimana yang dibeikan oleh Rasulullah:
  • Wanita yang banyak anaknya serta sabar dan menerima dengan senang hati segala kesempitan hidup bersama suami.
  • Wanita yang bersifat pemalu. Jka suaminya tiada di rumah dia menjaga dirinya dan harta suaminya.
  • Wanita yang menjaga dirinya dari perbuatan haram dan berbakti kepada Allah swt dan suaminya.
  • Wanita yang kematian suaminya sedang dia mempunyai anak-anak yang masih kecil. Kemudian dia mengekangi dirinya untuk menguruskan kebajikan anak-anaknya dan mendidik mereka seta melayani mereka denagn baik. Dia tidak berkahwin lago kerana khuatir anak0anaknya akan dipersiakan.