Jumaat, September 25, 2009

BeRL@ri DaN tErUs bErLaRi

MasyaAllah..anak adam ini mudah leka..alpa..dengan dunia yang serba fana ini…terkadang diuji..terkadang tersungkur..cuba merangkak bangun…berlari kembali…sesungguhnya perjalananku di dunia Mu ini masih panjang untuk ditempohi..insyaAllah…Maha Suci Ya Tuhan ku…kekadang diri ini begitu alpa dengan nikmat yang Engkau kurniakan..kekandang hati ini buta…untuk menilai sesuatu..Ya Tuhan ku..ku pohon petunjuk dari mu…hambaMu ini insan yang serba kekurangan mengharapkan rahmat dan petunjuk dariMu yang Tuhan ku…kadang-kadang terlintas dibenaku..alangkah bagusnya kalau aku still dengan kerjaku dulu..tak payah nak serabut kepala dengan assignment,presentation,macroteaching,microteaching..tu blum lagi tambah dengan masalah jiwa…masyaAllah..kenapa aku boleh terfikir sebegitu sekali..sepatutunye aku bersyukur dengan rezeki yang diberikan…ramai orang yang nak, tapi tak ada rezeki…biasa la..manusia yang serba kekurangan macam aku ni mudah sangat lupa kalau benda tu dah ada depan mata( terukkan aku huhu…) cuti seminggu ni pun macam tak cukup je aku rasa..raya tu dah tak macam raya..kenapa ye bila dah besar( ayat best ckit dah MATURE hehe..)ni..mood raya tu tak rasa sangat??? Raya-raya pun..duk juga mengadap assignment..pengorbanan le katakana huhu..bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian..( sure ke senang nanti? Bersenang la sangat kat P3 tu atau pun berenang??? Maybe..hehe ..)..hmmm..baru aku tau bukan senang nak buat keputusan sebenarnya..dan bukan senang nak puaskan hati semua orang..dan tak mungkin boleh puaskan hati semua orang..so..HOW????? apa-apa pun hidup mesti diteruskan..buat la apa yang sepatutnya sebagai hambaNya dan khalifah kt bumi Allah ni..yang selebihnya berserah kepada Yang Maha Mengetahui..sebab hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYA…..waAllahu’alam….caiyok!!caiyok!!! (“,)..

9 ulasan:

  1. salam...
    wah,pjg nye luahan ati ek..
    ape2 pn, selamat hari raya!!

    BalasPadam
  2. salam...

    lama x menulis, kali ni mnulis luahan lak ek..
    jgn susah hati dgn sgala dugaan n cabaran...
    smua tu la yg mngajar n mberi erti khidupan kpd kita...

    cmne skalipun sseorg tu, xkan dpt lari dr masalah atau bebanan...
    tiap yg baik n buruk de hikmah yg sdiri... so, keep up the work... strive for ur own success...

    so, truskan mnulis...
    wassalam...

    BalasPadam
  3. what done is done, but time is now...haha...salam kenal..~

    BalasPadam
  4. assalamualaikum...
    teruskan menulis dan meluah kerana disitu mybe akan kurang tekanan yang ada., teruskan kehadapan... moga2 Allah bagi keputusan dalam apajua keputusan

    BalasPadam
  5. iskh..
    nk tulis ape nih...
    tadi byk sgt idea, ni dah hlng..

    BalasPadam
  6. Mungkin bagi sesetengah orang kerja juga satu usaha dakwah, apatah lagi kalau memang ia ditugaskan di bahagian dakwah, di mana-mana jabatan kerajaan. Baginya tugas dakwah yang berjadual dari jam 8 pagi hingga 5 petang sudah cukup memenatkan dirinya sebagai pendakwah. Begitu juga seorang pensyarah dan guru, dengan kerja rasminya menyampaikan ilmu sudah memadai ia melaksanakan kerja-kerja dakwah. Sama juga ahli perbankan, kesibukannya mewujudkan instrumen dan produk baru dalam perbankan Islam sudah memadai ia anggap sebagai kerja dakwah.

    Sebenarnya mereka dan aku tahu dan telah diberitahu dalam silibus yang dibaca berjam-jam selama bertahun-tahun ketika di sekolah menengah dan university, semua usaha itu belum mencukupi. Dakwah yang kita fahami bukan sekadar itu. Orang lain yang tidak pernah ditarbiah secara harakiah juga buat semua itu. Jadi apa bezanya kita dengan mereka?. Lebih malang lagi ilmu dan tarbiah yang dilalui selama bertahun-tahun tidak diperturunkan pun pada anak-anak. Akhirnya anak kitapun sama macam anak orang lain. Tidak memahami agama mereka kecuali untuk menyelamatkan diri sendiri.

    BalasPadam
  7. Memang benar kata Rasulullah SAW, manusia macam unta, tapi aku tidak mahu menjadi unta. Walaupun tahu kemampuan diri sangat rendah, tahap tarbiah tidak sehebat orang lain, tapi aku tetap yakin bahawa tidak ada jalan lain yang lebih benar lebih dari jalan yang di atasnya aku dibesarkan. Lagipun atas jalan ini masih ramai rakan-rakan lama yang bergerak, bahkan makin laju setiap hari. Pernah seorang sahabat berkata kepadaku: kita makin tua, tinggalkanlah sebanyak mungkin pewaris perjuangan ini. Kalaupun terpaksa mencari unta, biarlah unta yang sanggup berjalan jauh dengan penuh istiqamah walaupun perlahan...unta yang sanggup berkorban dan bukan terkorban sebelum sampai matangnya.

    BalasPadam
  8. baru aku sedar yang blog nie banyak benda yang belum aku muhasabah diri...aku harap semua pembaca yang melayari blog nie, turut merasai apa yang aku rasa...

    yang aku maksudkan adalah part intro :::BUKAN NAK KATA ORANG LAIN, TAPI AKU SENDIRI PUN SAMA.

    di samping itu, ana tertarik dengan nukilan penulis yang bertajuk ala2 saje..NAK CARI APE EK... MAYBE MAKSUD PENULIS,, APA YANG NAK DICARI DALAM HAYAT YANG SINGKAT INI,..

    BAGI ana penulis mempunyai jiwa berjuang yang mantap,, terutama bila untuk menjaga diri sendiri,,, iaitu melawan hawa nafsu.. kan itu jihad paling besar...

    saya melihat penulis komited dan mempunyai jiwa halus yang ingin membudayakan kehidupan islam. moga2 nait penulis yang berjiwa besar mampu menyedarkan orang lain...

    kini hanya ana mampu berdoa penulis dapat menghayati sendiri nukilannya untuk terus memmantakan diri... selain itu, ana mengharap penulis diperlihara ALLAh dalam setiap kali membuat sebarang keputusan dan setiap kali penulis menaip blog ini. harap usaha penulis terus istiqamah,,,,

    assalamualaikum... perbetulkan apa yang salah

    BalasPadam