Selasa, Februari 03, 2009

Sains dan Islam


Al-Quran adalah mukjizat dari Allah swt kepada Nabi Muhammad saw untuk seluruh umat muslim di seluruh dunia dari awal diturunkan hingga waktu penghabisan. Di dalamnya terkandung panduan kepada kita sama ada dari segi aqidah,ibadah, akhlak, hukum, peringatan, sejarah serta dorongan untuk kita berfikir akan Keesaan Maha Penciptanya. Selain membacanya, memahami tafsiran al-Quran dengan penghayatan yang lebih mendalam tentang maksud dan isi kandungannya hukumnya adalah wajib berdasarkan ayat berikut:

” Maka tidakkah mereka menghayati al-Quran, ataukah hati meraka telah terkunci?” (47:24)
Berfikir, merenung dan menghayati maksud isi kandungan al-Quran akan memudahkan kita untuk mengenal dan menyakini tentang kekuasaan dan kehebatan Allah swt. Ia juga akan membimbing setiap insan yang cintakan ilmu dan petunjuk kepada kehidupan akhirat yang lebih baik jika dibandingkan dengan kehidupan dunia yang tiada apa-apa nilai di sisi Allah swt.

Sebagai seorang yang meminati sains, apa yang lebih mengagumkan aku, adalah apa yang diungkapkan sebahagian dari ajaran al-Quran berkaitan kehidupan manusia di alam fana ini, termasuk perkembangan ilmu pengetahuan. Sesungguhnya sains bukan suatu yang asing dalam Islam kerana kajian saintifik terhadap al-Quran mendapati kitab wahyu ini mengandungi pelbagai ilmu sains yang disampaikan secara tersurat atau memerlukan kajian mendalam. Memang terbukti, bahawa banyak ayat-ayat al-Quran yang berbicara tentang hakikat-hakikat ilmiah yang tidak diketahuil pada masa turunnya, namun kebenarannya telah terbukti di tengah-tengah perkembangan ilmu sains. Ketika mendengar satu diskusi yang bertajuk ” Sains dan Islam ” tempoh hari, banyak penemuan sains yang menakjubkanku antaranya;

Teori tentang expanding universe (kosmos yang mengembang) ;
” Dan langit Kami bangun dengan kekuasaan (Kami), dan Kami benar-benar meluaskannya.” ( 51:47)


Tentang matahari adalah planet yang bercahaya sedangkan bulan adalah pantulan dari cahaya matahari;
” Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menetapkan tempat-tempat orbitnya, agar kamu mengetahui bilangan tahun, dan perhintungan (waktu). Allah tidak menciptakan sedemikian itu melainkan dengan benar. Dia menjelaskan tanda-tanda ( kebesaraNya ) kepada orang-orang yang mengetahuai.” (10:5)


Begitu juga dengan pergerakan bumi mengelilingi matahari, gerakan lapisan-lapisan yang berasal dari perut bumi, serta bergeraknya gunung sama dengan pergerakan awan.
” Dan engkau akan melihat gunung-gunung yang engkau kira tetap di tempatnya, padahal ia berjalan (seperti) awan berjalan. (Itulah) ciptaan Allah yang mencipta dengan sempurna segala sesuatu. Sungguh, Dia Maha Teliti apa yang kamu kerjakan.” (27:88)


Di dalamnya juga ada diceritakan tentang zat hijau daun (klorofil) yang berperanan dalam mengubah tenaga dari matahari menjadi tenaga kimia melalui proses fotosintesis sehingga menghasilkan tenaga. Apa yang lebih mengagumkan aku istilah al-Quran iaitu asy-syajar al-akhdhar (pohon yang hijau) ternyata lebih tepat berbanding istilah bahasa Greek lama iaitu klorofil (hijau daun) yang digunakan sekarang, ini kerana mengikut kajian zat-zat tersebut tidak hanya terdapat dalam daun saja tapi di seluruh bahagian pohon, dahan dan ranting yang berwarna hijau...Subhanallah..
Maksudnya:
” Yaitu (Allah) yang menjadikan api untukmu dari pohon kayu yang hijau, maka seketika itu kamu nyalakan (api) dari kayu itu.” (36:80)
Tentang manusia diciptakan dari sebagian kecil sperma lelaki dan yang telah disenyawakan dengan ovum wanita di dalam rahim, penempelan embrio dan akhirnya perkembangan zigot kepada fetus. Sebagaimana firman Allah swt bermaksud:
”Dia tercipta dari air(mani) yang terpancar.yang keluar dari antara tulang punggung (sulbi) dan tulang dada.” (86: 6 -7)


” Dia mencipta manusia dari segumpal darah.” (96:2)

Namun apa yang menyedihkanku, mengapakah nama-nama ahli sains barat seperti Darwin, Galileo, Newton, Faraday, Einstein dan terakhir ini Hawking sering disebut apabila membicarakan tentang kejadian alam. Nama-nama inilah yang diagung-agungkan, malahan nama-nama inilah yang terdapat didalam buku-buku teks sains kita, akhirnya nama-nama inilah yang melekat didalam minda anak-anak kita. Di mana nama-nama ahli sains Islam kita??antaranya Ibnu Sina, al-Razi, al-Zahrawi, al-Khazwini dan ramai lagi ahli sains Islam yang tersohor.

Ironinya, apa yang aku amati secara amnya hampir kesemua hasil kajian saintis-saintis barat ini adalah berdasarkan kepada usaha untuk menerangkan asal-usul kejadian alam, sama ada penerangan dari segi teori genetik, teori alam semesta, teori gerakan jasad dan sebagainya. Maka terkeluarlah teori barat seperti “ Teori Evolusi Charles Darwin” iaitu teori yang menyatakan bahawa manusia berasal daripada binatang ,khususnya dari evolusi binatang yang menyerupai mawas. Ternyata teori ini adalah bertentangan dengan al-Quran.

Sedangkan peringkat awal sebelum penciptaan manusia bermula, Allah swt telah berfirman kepada malaikat bahawa akan menjadikan seorang khalifah di bumi ini. Sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: “Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi....” ( 2:30)
Malahan, proses kejadian manusia telah dipaparkan dengan jelas di dalam al-Quran sebagai ciptaan yang dihubungkan dengan tanah. Sebagaimana firman Allah swt bermaksud:
“Dan Allah menumbuhkan kamu dari tanah dengan sabaik-baiknya. Kemudian Dia mengembalikan kamu ke dalam tanah dan mengeluarkan kamu(daripadanya pada hari kiamat) dengan sebenar-benarnya.” (71:17-18)


“Darinya(tanah) itulah Kami menciptakan kamu dan kepadanyalah Kami akan mengembalikan kamu dan dari sanalah Kami akan mengeluarkan kamu pada waktu yang lain” (20:55)

Justeru itu, bagi ku Islam melihat perspektif alam adalah dalam konteks fahaman yang lebih luas. Ianya bukan sekadar menerangkan tentang alam fizikal sahaja, malah menerangkan tentang alam lain yang tidak tercapai oleh pancaindera atau alat penderiaan yang lain. Kewujudan alam lain ini seperti alam kubur, alam akhirat, ia adalah di luar kemampuan akal manusia untuk memahami dan mengetahuinya, apatah lagi untuk menerangkan asal-usul kewujudannya. Perspektif alam yang lebih luas ini akhirnya menuntut manusia untuk sedar akan kewujudan Maha Penciptanya yang Esa dan menambahkan ketakwaan bagi mereka yang bersyukur akan anugerahNya.

Lebih daripada itu, al-Quran bukan sahaja mendidik kita untuk lebih memerhatikan segala fenomena yang membentuk alam semesta ini, malah Ia mengajak kita berinteraksi sewajarnya dengan alam ini. Dengan demikian, persoalan adab, akhlak, tanggungjawab dan hal-hal yang berkaitan dengan keimanan merupakan asas utama ajaran al-Quran, di samping ilmu sains dan teknologi itu sendiri. Malahan firman Allah swt, maksudnya:
” Kitab ( al-Quran ) ini tidak ada keraguaan padanya;petunjuk bagi mereka yang bertakwa” (2:2)


waAllahu’alam..

8 ulasan:

  1. Tepat sekali...Islam dan sains itu xdapat di pisahkan...Hanya orang yg benar2 menghayati Al-Quran itu dapat mengenalpasti kejadian manusia dan alam semester dengan perasaan insaf serta taqwa...Walhal manusia sekarang alpa dan lupa mereka diri sebenar yg berasal dari tanah dan pada suatu hari mereka akan kembali kepada tanah semula...Ilmu sains itu telah lama di terokai oleh para tokoh ilmuan Islam untuk kesejahteraan manusia.Tetapi masyarakat barat telah menyalahgunakan ilmu sains untuk kepentingan mereka dan menindas
    orang Islam di serata dunia...mereka yang tertindas terpaksa menahan kesedihan dan kepahitan hidup.Umat Islam perlu kuatkan semangat dan bersatu padu menghadapi realiti
    kehidupan yg semakin mencabar kreadibiliti sebagai umat manusia di muka bumi Allah ini...

    BalasPadam
  2. thanks bcoz bg respon untk entry ni..

    jadi salah siapa sbnarnya? kita tunding jari pada org lain sampai kita tak sedar yg 4 jari lain lagi ditunding pada diri kita sendiri kan...so,let us think about it k..

    BalasPadam
  3. kita sbenarnye x patut menuding jari pada org lain.tp tgn kita menadah dan ati kita bdoa utk org lain supaya mendapat petunjuk dan hidayah...itu yg kite perlu lakukan..k

    BalasPadam
  4. “Jangan salahkan musuh. Itu memang kerja mereka. Kita sendirilah yang bersalah kerana lemah dalam membina benteng diri. Lemah dalam mengisi iman dan taqwa di dalam hati. Lemah, kerana kita tidak membaiki diri dari segala sifat-sifat mazmumah”

    From-www.iluvislam.com

    BalasPadam
  5. ..nice entry kak..thanz..

    BalasPadam
  6. Janganlah kamu fikirkan akan dzat Allah kerana akalmu tidak akan mampu memikirkannya, tetapi renungkanlah akan ciptaan Allah.

    Artikel dari Mr. Cressy Morisson, bekas Presiden 'New York Academy Of Sciences' yang pertama kali terbit di dalam Reader's Digest Januari, 1948 ;kemudian dengan sokongan Professor C. A. Couldson, F. R.S. Profesor Matematik di Universiti Oxford ianya telah diterbit semula di dalam Reader's Digest November 1960.

    Rencana ini membuktikan para saintis mengakui betapa perlunya kehadiran tuhan yang maha Pencipta. Kita masih lagi berada dalam keheningan subuh zaman saintifik dan setiap peningkatan sinar mentari membawa petunjuk akan keagungan maha pencipta.Setelah 90 tahun sejak Darwin membuat penemuan dengan semangat sains kemanusian dan dengan kepercayaan kepada pengetahuan yang semakin hampir kita dekati menyebabkan kita semakin bertambah yakin dengan adanya Tuhan.

    Untuk diri saya, saya telah menghitung 7 alasan untuk menyimpulkan kepercayaan saya ini.

    PERTAMA: dengan menggunakan hukum matematik kebarangkalian, kita boleh membuktikan bahawa alam ini telah direkabentuk dan dicipta dengan kejuruteraan yang maha bijaksana. Jika anda ambil 10 keping wang syiling dan tandakan dari 1 hingga 10, kemudian masukkan ke dalam poket anda dan gaulkan syiling2 tersebut.

    Sekarang anda cuba anda mengambilnya secara teratur dari no. 1 hingga 10 dan masukkan kembali syiling2 tersebut dan gaulkan mereka kembali, Secara matematik, kita tahu bahawa kebarangkalian anda untuk mendapatkan syiling bernombor 1 adalah 1 dalam 10, peluang untuk mendapatkan no. 1 dan no. 2 secara berturutan adalah 1 dalam 100 dan peluang untuk mendapatkan 1, 2 dan 3 secara berturutan secara berterusan adala 1 dalam 1000 dan begitulah seterusnya.

    Peluang anda untuk mendapatkan no. 1,2,3,4,5,6,7,8,9 dan 10 secara berterusan adalah 1dalam 10 juta kali. Mengikut kaedah yang sama, terlalu banyak keadaan yang ideal dan optima yang diperlukan di dalam kehidupan di atas bumi ini dan ianya pasti tidak akan wujud jika ianya terjadi dengan sendirinya, Bumi berpusing pada paksinya pada kelajuan 1,000 batu sejam.

    Jika ianya berpusing pada kelajuan 100 batu sejam, hari2 dan malam2 bumi akan menjadi 10 kali lebih lama dari sekarang,dan kepanasan matahari akan membakar seluruh tumbuhan pada waktu siang dan pada waktu malam pula, kehidupan yang ada ini akan membeku. Matahari, sumber kehidupan ini, mempunyai suhu permukaan sebanyak 12,000 darjah Fahrenheit dan dunia ini mempunyai jarak yang optima jika dibandingkan dengan matahari supaya pancaran matahari sekadar cukup untuk memanaskan dan tidak terlalu berlebihan.

    Jika matahari memancar cahaya dengan kadar sebanyak 50% kurang dari yang ada sekarang, kita akan kebekuan dan jika ianya memancarkan 50% lebih pancaran, kita akan terbakar. Kecondongan bumi sebanyak 23 darjah memberikan bumi 4 musim, jika bumi tidak condong sebanyak itu, wap dari lautan akan bergerak menuju utara dan selatan dan akan menyebabkan benua2 akan menjadi benua air batu.

    Jika bulan yang kita ada sekarang cuma berjarak sejauh 50,000 batu dari bumi dari jarak sebenarnya sekarang, air pasang surut dari lautan akan menjadi terlalu besar di mana dalam 2 kali sehari, seluruh benua di bumi akan ditenggelami air dan gunung ganang pun akan terhakis sama sekali.

    Jika lapisan teras bumi menjadi 10 kaki lebih tebal dari yang ada sekarang, ianya akan menyebabkan tiada lagi oksigen yang akan wujud di mana semua kehidupan akan mati. Jika lautan menjadi beberapa kaki lebih dalam dari yang ada sekarang, karbon dioksida dan oksigen akan terlarut semuanya di dalam lautan dan akan menyebabkan tiada tumbuhan lagi akan wujud. Atau jika atmosfera kita menjadi semakin tipis, sebahagian dari meteor akan terbakar di angkasa dan di bumi sebanyak berjuta2 kali dalam sehari dan akan mengenai bumi dan menyebabkan kebakaran di mana-mana jua.

    Disebabkan alasan-alasan di atas, tidak ada kemungkinan satu dalam berjuta-juta pun bahawa kehidupan di atas planet bumi ini terjadi secara kebetulan.

    KEDUA: Keadaan kehidupan itu sendiri untuk menyempurnakan tujuan kehidupan itu sendiri adalah menesfitasi akan kewujudan yang maha bijaksana. Kehidupan itu sendiri, tiada manusia yang benar2 mengerti tentang pengertiannya.

    Ianya tidak mempunyai berat atau dimensi, tetapi ianya mempunyai kekuatan dan daya: akar yang hidup akan memecahkan batu. Kehidupan telah menguasai air, daratan dan udara, telah menguasai elemen dan telah membentuk dan melarutkan elemen dan membuat perubahan kepada kombinasi mereka.

    Kehidupan, pencipta yang telah membentuk semua kehidupan yang ada,artis yang merekabentuk setiap daunan untuk setiap pohonan dan mewarnakan setiap bunga yang ada. Kehidupan adalah ibarat pemuzik dan membuat setiap burung mempunyai lagu-lagu cinta mereka sendiri, serangga akan memanggil sesama mereka dalam nada beraneka mereka sendiri.

    Kehidupan adalah ahli kimia yang agung, memberi rasa kepada setiap buah-buahan dan rempah ratus, dan memberi bauan kepada mawar dan bunga-bungaan lainnya, merubah air dan asid karbonik menjadi gula dan kayu dan dengan membuat demikian,menghasilkan oksigen agar setiap haiwan dapat hidup benafas. Awas, setiap tumpahan protoplasma yang hampir tidak kelihatan, lutsinar dan berbentuk seperti agar2 mampu bergerak dan mandapatkan tenaga dari cahaya matahari.

    Kehidupan satu sel ini menyimpan mikro-organisma kehidupan itu sendiri dan mempunyai tenaga untuk mengagih-agihkan kehidupan kepada setiap benda bernyawa amat berkuasa tetapi telalu kecil. Kuasa pada setiap tumpahannya adalah lebih besar dari tumbuhan, haiwan dan manusia itu sendiri, kerana setiap kehidupan adalah bermula darinya.

    Alam semula jadi tidak dapat mencipta kehidupan: batu-batuan yang panas dan kemasinan laut tidak dapat memenuhi keperluan kehidupan. Tetapi,siapakah yang telah mewujudkan kehidupan itu sendiri?

    KETIGA: Kebijaksanaan haiwan itu sendiri telah menyuarakan akan keagungan maha pencipta yang mamasukkan naluri kedalam haiwan.

    Ikan Salmon menghabiskan beberapa tahun usianya di dalam lautan, akhirnya akan kembali kepada asal usul sungainya: akan berenang untuk kembali kepada sungai dan habitat di mana ia telah dilahirkan. Apakah yang menyebabkan mereka kembali ke tempat asal mereka dengan begitu tepat sekali? Jika anda mengubah ikan tersebut kepada habitat lain, ikan ini akan mengetahui bahawa dia telah tersalah haluan dan akan berusaha sekali lagi untuk berenang menentang harus untuk menghabiskan destinasinya dengan lebih tepat lagi.

    Adalah lebih sukar lagi untuk menyelesaikan misteri kehidupan belut. Makhluk ajaib ini berhijrah apabila mencapai umur matang dari setiap kolam dan sungai di mana-mana merata dunia - dari Eropah akan menyeberangi beribu-ribu batu lautan - semuanya akan berkumpul pada lubuk yang dalam berdekatan laut Bermuda. Di sana mereka akan mengawan dan mati. Anak2 belut tanpa pengetahuan yang kita tahu kecuali hidup liar dalam lautan, walau bagaimanapun akan mengetahui jalan pulang mereka bukan sahaja persisiran pantai di mana ibu bapa mereka berasal Bahkan sampai kepada setiap sungai atau kolam kecil di mana mereka berasal - menyebabkan setiap bahagian air akan sentiasa didiami oleh belut.

    Tiada belut Amerika yang ditangkap di Eropah dan begitu juga sebaliknya. Alam semulajadi juga telah melengahkan kematangan belut Eropah selama setahun atau lebih untuk menghabiskan jarak perjalanannya yang lebih panjang. Dari manakah asalnya deria pengemudian mereka ini?

    KEEMPAT: manusia mempunyai lebih lagi dari naluri kehaiwanan -

    Keupayaan untuk berlogika. Tiada haiwan yang berkebolehan untuk mengira dari 1 hingga 10 atau untuk memahami pengertian nombor-nombor itu. Di mana naluri ini adalah seumpama nota tunggal kepada seruling, indah tetapi terhad, otak manusia mempunyai kesemua nota-nota untuk semua peralatan dalam sebuah orkestra.

    Tidak perlu untuk menerangkan lebih lanjut tentang alasan yang keempat ini, terima kasih kepada manusia, logika ini menyebabkan manusia seperti manusia yang ada sekarang yang menerima secebis atau sedikit cetusan dari kebijaksanaan universal yang maha bijaksana.

    KELIMA: Kewujudan semua benda bernyawa adalah hasil dari fenomena yang diketahui pada masa ini dan tidak pada masa Darwin - keajaiban gen.

    Terlalu penting bagi gen yang bertanggungjawab terhadap semua manusia hidup di dalam dunia ini jika dikumpulkan di dalam suatu tempat,ruangan yang akan diambil oleh mereka tidak akan lebih dari ruangan yang diambil oleh satu jari manusia.

    Namun begitu, mikroskopik gen ini dan yang sebangsa dengannya kromosom, tinggal di dalam setiap sel hidup dan merupakan kunci kepada semua ciri-ciri manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Satu ruangan jari manusia adalah ruangan yang kecil untuk memenuhi kesemua ciri-ciri manusia seramai dua billion orang.

    Walau bagaimanapun, fakta ini tidak boleh dipersoalkan lagi. Lantas bagaimanakah gen ini mengunci ciri-ciri warisan manusia dari berbagai peringkat generasi manusia dan mengekalkan psikologi setiap individu di dalam suatu ruangan yang agak kecil?. Di sini evolusi benar-benar bermula dari satu sel yang entitinya mewarisi dan membawa gen-gen.

    Bagaimana beberapa juta atom, terkunci sebagai mkiroskopik lampau, boleh menguasai dunia dan ianya merupakan contoh ciri-ciri yang berasal dari Kebijaksanaan Maha Agung - hipotesis dari mana lagikah yang mampu membuat ciptaan yang sedemikian rupa?

    KEENAM: Melalui ciri-ciri ekonomikal, kita terpaksa mengakui bahawa hanya dengan kebijaksanaan yang tidak terbatas telah melihat dan menyediakan satu sistem pengurusan sumber yang maha bijaksana.

    Beberapa tahun lampau satu spesis kaktus telah ditanam di Australia sebagai pagar-pagar penghalang. Oleh kerana tidak mempunyai serangga pemusuh di Australia, pokok-pokok kaktus ini kemudiannya membiak dengan kadar yang amat tinggi sehinggakan tumbuhan ini telah memenuhi kawasan sepanjang dan sebesar England, menghalau inhabitan ke Bandar-bandar dan perkampungan, dan memusnahkan ladang-ladang. Sebagai usaha perlindungan, pakar tumbuhan dan serangga telah menjumpai sejenis serangga yang hanya semata-mata memakan pokok kaktus ini.

    Ianya membiak secara bebas dan tidak mempunyai musuh di Australia. Serangga ini kemudiannya menguasai tumbuhan ini dan bahaya kemaraan pohonan kaktus telah berjaya dikawal hanya dengan menggunakan serangga mampu untuk mengawal pohonan kaktus untuk selamanya. Ciri-ciri kawal dan periksa (check and balance) telah lama wujud pada alam maya ini.

    Mengapakah tidak ada serangga yang pantas memakan menguasai dunia ini? Ini adalah kerana meraka tidak memempunyai paru-paru seperti yang ada pada manusia, mereka bernafas melalui tiub-tiub pernafasan. Bila serangga bertambah besar, tiub-tiub pernafasan mereka tidak membesar dengan nisbah pembesaran tumbuh mereka.

    Oleh kerana itu, tidak pernah ada serangga yang mempunyai tubuh yang besar dimana had-had pembesaran ini telah mengekang mereka semuanya di dalam kawalan. Jika ciri-ciri pengawalan ini tidak tersedia, manusia tidak akan wujud, bayangkan kita bertemu dengan serangga yang sebesar singa!

    KETUJUH: Kenyataan manusia menerima konsep kepercayaan kepada tuhan itu sendiri adalah bukti yang paling unik.

    Konsep ketuhanan terhasil dari tahap-tahap manusia itu sendiri, tahap yang dipanggil sebagai pemikiran. Dengan kekuatan daya ini, manusia dan hanya manusia mampu untuk mencari bukti perkara-perkara yang ghaib. Kekuatan ini telah mengungkap segala rahsia: sesungguhnya manusia adalah sesempurna penciptaannya maka pemikiran telah menjadi kenyataan kerohanian.

    Pemikiran mampu mengesan bukti-bukti penciptaan dan tujuan penciptaan yang hakiki dan tuhan adalah segala-galanya dan tuhan tidak pernah lebih dekat melainkan dengan jiwa manusia itu sendiri. Perkara ini adalah benar dari segi saintifiknya dan juga dari segi pemikiran yang mengungkap keagungan tuhan dan ciptaanNya.

    Subhanallah....

    BalasPadam
  7. thanks for da respon n da info..insyaAllah byk berguna...syukran coz berkongsi ilmu..

    BalasPadam
  8. Sains dan al-Quran tidak dapat dipisahkan. Walau bagaimanapun al-Quran bukannya sebuah buku sains. Ia adalah wahyu Allah. Al-Quran diturunkan sebagai petunjuk agar manusia dapat membezakan antara yang hak dengan yang batil. Walau bagaimanapun terdapat dalamnya ayat-ayat yang menceritakan tentang kejadian alam semesta serta fenomena-fenomena yang berkaitan dengannya.

    Sains ialah penemuan berdasarkan cerapan dan kajian yang dilakukan oleh manusia. Secara dasarnya, penemuan yang sahih tentang alam tidak akan bercanggah dengan al-Quran. Hal ini disebabkan al-Quran dan alam datang daripada Allah: al-Quran diturunkan oleh Allah dan alam dicipta oleh Allah. Kedua-duanya adalah daripada Allah. Justeru, hubungan antara kedua-duanya adalah suatu hubungan yang harmonis.

    Antara ayat al-Quran yang menjelaskan tentang hubungan ini ialah ayat 53 dalam surah Fussilat yang bermaksud, "Akan Kami tunjukkan kepada mereka bukti-bukti kebenaran Kami di segenap ufuk (penjuru) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa al-Quran itu benar."

    Ada ulama yang mentafsirkan ayat ini secara yang berbeza sedikit. Bagi mereka ayat ini bermaksud, "Akan Kami tunjukkan kepada mereka bukti-bukti kebenaran Kami di segenap ufuk (penjuru) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa Islam itu benar."

    Walau bagaimanapun, dalam kitab Tafsir al-Quran al-Azim, Imam Ibn Kathir berkata, "(Allah) akan tunjukkan bukti-bukti serta dalil-dalil di alam ini yang menunjukkan bahawa al-Quran ini adalah benar." Untuk menerokai dan mengeluarkan bukti serta dalil daripada alam, sains diperlukan.

    Seterusnya, berhubung dengan firman Allah yang bermaksud, "Dan pada diri mereka sendiri," Imam Ibn Kathir berkata, "Berkemungkinan yang dimaksudkan oleh ayat ini ialah apa yang terdapat dalam tubuh badan manusia yang menakjubkan, sebagaimana yang dapat dilihat dalam ilmu tasyrih (anatomi). Kesemua ini akan menampakkan kebijaksanaan Yang Maha Pencipta." Untuk mengenali organ serta memahami sistem yang terdapat dalam tubuh manusia, sains juga diperlukan.

    Konklusi yang dibuat as-Syeikh Said Hawa berhubung ayat ini amat menarik sekali. Dalam al-Asas fit Tafsir beliau berkata, "Dalam buku saya bertajuk ‘Ar-Rasul' saya membuktikan bagaimana Allah menunaikan janjinya yang terdapat dalam ayat ini. Jika manusia melihat kepada segenap penjuru alam dan diri mereka sendiri, mereka akan melihat sesuatu yang membenarkan al-Quran. Apabila apa yang mereka lihat itu dikaitkan dengan apa yang terdapat dalam al-Quran, mereka akan meyakini bahawa al-Quran sebenarnya datang daripada Allah. Saya telah memberikan banyak contoh berhubung perkara ini dan sesiapa yang membaca kitab tafsir ini (iaitu al-Asas fit Tafsir) dia akan memahaminya secara yang lebih jelas."

    Dalam Tafsir al-Azhar pula Hamka berkata, "Dalam ayat ini dinyatakan bahawa al-Quran ini kian lama kian nyata kebenarannya. Bukti kebenaran itu akan muncul di segenap penjuru bahkan pada diri mereka (manusia) sendiri. Mungkin beberapa perkara yang diterangkan Quran tatkala ia mula diturunkan belum difahami tetapi kelak (ketika zaman berubah) dan otak manusia menjadi (semakin maju) akan nampaklah kebenaran itu. Sudah 14 abad Quran diturunkan dan semakin berkembang pengetahuan manusia tentang alam (semakin) bersinarlah rahsia kebenaran Quran."

    Justeru, ayat ini merupakan jambatan antara sains dan Quran. Ia mengisyaratkan bahawa penemuan-penemuan sains masa kini yang berkaitan dengan alam dan manusia akan menampakkan, tanpa ragu-ragu lagi, kebenaran al-Quran. Yang penting ialah kajian sains yang dilakukan mestilah merupakan suatu kajian yang sahih dan ayat al-Quran yang hendak ditafsirkan mestilah merupakan satu ayat yang boleh dikaitkan dengannya, selepas merujuk kepada tafsiran yang muktabar. Justeru, penemuan-penemuan sains masa kini boleh dimanfaatkan untuk memahami ayat-ayat tertentu dalam al-Quran.

    BalasPadam