Jumaat, Februari 13, 2009

Alhamdulillah...

Byknye program minggu ni..macam tak larat je rasa badan ni…tak pe la..yang penting buat dengan ikhlas semata-mata hanya untuk dapat ganjaran dariNya..insyaAllah mesti rasa berbaloikan…hari minggu pun de keje nak buat ni hehe…tetiba je aku rasa cam aku ni rajin semacam jek study...hehe..seingat-ingat aku le, time aku jadi student dulu pun takde la aku study serius mcm ni…kalau le aku study macam ni dlu..sure dah dpt 4 flat ni hehe..mane taknye, otak ni dah lama berkarat..kene asah balik dah ni..lagi2 bab biologi ni…aku pun compius ni…aku yg otak fizik ni tetiba disuruh ngajar bio..adoi..tapi takpe..tu la yang dikatekan cabaran..o.k aku sahut cabaran ni...belum cuba belum tahu…tol tak???.... lepas subuh tadi..belek tafsir jap terjumpe ayat ni..

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” ( al-Baqarah:216)

Maha Suci Allah...indahnya ayat ni..seakan-akan berkata2 dengan aku..tenang rasanya..insyaAllah..Allah swt tahu pe yang terbaik untuk hambaNya...lama gak aku duk renung naskah tafsir al-Quran kaler coklat aku ni..tetiba teringat kat mimpi semalam..mcm tak caya je aku boleh mimpi cam tu huhu..aku ingat lagi aku mimpi de orang lain ambik naskah tafsir coklat aku ni dari aku dan terus pergi...tetiba teringat kat hamba Allah yg hadiahkan tafsir ni kt aku....emm..mimpi tu mcm...yaAllah..cepat-cepat aku beristifar...o.k...stop the sad story tu huhu..

So..kembali pada cite tadi...nasib baik le aku de simpan lagi buku2 lama zaman aku sekolah dlu..boleh juga la aku refer balik kat nota2 lama ni...sebenarnya aku kesian gak tgk budak2 ni...de student yang aku tgk mcm takde minat langsung nak blajar..lagi2 nak blajar sains..tambah lagi dalam sains and mate kan dlm english...pernah de aku ty dua tiga org studnt aku, yg aku kira agak nakal ni..untuk ape diorng datang ke sekolah...mcm2 jawapn diorng bagi..de cakap sebab kt sekolah blh jmpe kwn2, sbb nak duit blanja, sbb semua kwn p sekolah, takut mak ayah marah la..mcm2 le alasan..tp takde 1 pun yg alasan yg aku kira aku blh terima pakai...amboi2 diorng ni if aku ty bab pelajaran..sorang pun taknak buka mulut..tp bila diajak berbual...emm..aku kira diorng ni de potensi gak nak jadi cemerlang...tapi tak tau le mane silapnya ni..tapi aku bersyukur juga le..senakal2 diorng ni..ade lagi rasa hormat kat cikgu..alhamdulillah...

Dalam salah 1 kelas yg aku ajar tu..ade la sorng student ni...aku pun pelik jugak..bila aku bagi nota suruh salin dia tak salin,bila aku ty kenapa dia kate dia tertinggal buku log kt rumah....mula2 tu aku ok lg..tp bila dah banyak kali aku masuk, asyik dia je tak salin nota pastu bila ty bagi alasan yg sama...mula la aku rsa mcm nak mengamuk( huhu..aku bt2 garang je dpan diong ni.. if tak mula la diong ni naik kepala sbnrnya tak sampai ati pun nak marah bdk2 ni hehe..)student ni aku rasa takde le nakal sgt berbandng dua tiga stdnt yg nakal lain..pastu aku ingat nak denda dia suruh berdiri sampai habis kelas aku tapi tak sampai 10 minit pun aku suruh dia duduk balik huhu..ksian plak aku tgk muka dia..

Pastu..waktu rehat tu aku de pngil dia dtng jmpe aku....aku dngr cite.. nota sbjek lain pun dia tak salin jgak...pehal plak budak ni ni..aku ty dia elok2 pe masalah dia...mula2 dia mcam malu2 nak bgtau aku..last2 dia pun buka mulut..
“ cikgu, saya minta maaf..sbnrnya saya tak beli lagi buku2 log tu..cikgu bagi saya tempoh minggu depan..insyaallah sy cuba beli..”
“ kenapa..awak..tak cukup duit nak beli ke...” aku seseja je ckp mcm tu..
pastu aku tgk dia tunduk dan angguk2 kepala dia...yaAllah..biar betul..terkejut juga aku..buku log harga rm 3.50 sebuah tak mampu nak beli..
pastu aku ty lg mak ayah keje pe..
“ saya tmpang rmh mak cik saya cikgu..” faham le aku skrang apa masalah dia sbnarnya...

YaAllah...masih ada yang susah macam ni..waktu tu air mata cam dah bertakung...mula berfikir...sepatutnya aku bersyukur...masih ada keluarga, masih mampu merasa sedikit nikmat kesenangan Allah ni.. tapi AKU??? kekadang time susah ke time senang ke knp mcm jarang nak bersyukur pada nikmat yang Allah kurniakan..Wwaaaaaa..teruknya..teruknya aku.. :-(...YaAllah..alhamdulillah..hambaMu ini bersyukur dgn nikmat yang Engkau kurniakan ni..tak semua yang kita nak kita akan dpt..dan kdang2 benda yang kita tak nak or tak suke tu, itu lebih baik utk kita...kenyataan yg setiap dari kita harus terima dgn hati yg redha..semoga aku menjadi hamba yg bersyukur...balik dari sekolah hari tu aku singgah kedai buku jab..beli ape2 yang patut dan yg termampu......aku rasa aku de tanggungjawab untuk ank bangsa dan agama aku..semoga ada keberkatan sepanjang khdpan yg aku dah,sedang dan akan lalui ni...sesungguhnya aku mengharapkan Jannah Mu yaAllah..insyaAllah...aku nak juga luah kat sini yang aku sayang sgt2 kat mama..sayang sgt2 kat abah..sayang sgt2 kt semua...alhamdulillah..alhamdulillah.. dgn nikmat Islam ini.....

9 ulasan:

  1. alhamdulillah...bersyukur dgn nikmat yg diberiNya...iskh2..insaf2...

    BalasPadam
  2. erm...kita kena hayati n amik iktibar.yg buruk dtg dari kite,yg baik itu dtg dari Allah SWT.

    BalasPadam
  3. yg susah x semestinya akan trus susah... dan yg senang juga x harus alpa dgn kesenangan yg ada...
    yg bleh merubah sesuatu itu adalah diri kita sendiri...

    teringat 1 firman yg bermaksud: "ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan kaum tersebut berusaha untuk mengubah nasib mereka sendiri..." Wallahualam...

    BalasPadam
  4. happy birthday kak zati!!!!!!!dah 23thn ni...dh blh khwin dh ni hehe..taknak cari lg ke bakal abg ipar utk alia haha..ala akak...buang yg keruh..ambik yg jernih..ramai lg yg sedang menunggu tu..haha..o.k la..semoga segala harapan n impian akak akan tercapai...n jmpe jodoh yg terbek untuk akak..insyaAllah..suami soleh ek hehe..

    BalasPadam
  5. uik...ade yg keruh ker...jd kan tauladan.bahawa stiap yg berlaku pasti ade hikmah nye...

    BalasPadam
  6. alia ni...siap le alia nnt...tak habis2 nk nyakat kak zati ek..

    BalasPadam
  7. Allah tahu apa yg terbaik utk umatnya. sesungguhnya dia yang maha mengetahui. segala UJIAN atau NIKMAT yg diberikannya, adalah semata2 utk perjalanan ke alam yg nyata esok hari nanti. dunia oh dunia, hikmah ku disini utk disana rupanya..;-D

    BalasPadam
  8. very nice blog, takde cuba menulis novel or cerpen?

    BalasPadam
  9. "Seorang guru yang jujur harus berniat agar muridnya lebih pintar daripadanya, manakala seorang murid yang jujur harus pula mengakui kepintaran gurunya"

    BalasPadam